24.01.2017.
Aktualnu
zdravstvenu administraciju, na čelu s ministrom Milanom Kujundžićem, držimo
odgovornom za omogućavanje sustavnog neprimjenjivanja prethodnog Pravilnika o specijalističkom usavršavanju doktora medicine (NN 62/16, 69/16).
Takvo ponašanje protivno je osnovnim principima funkcioniranja pravne države te
nedvojbeno predstavlja pravno nasilje nad velikim dijelom liječnika.
Pri
donošenju najnovijeg Pravilnika o specijalizacijama prekršena je propisana
procedura koja nalaže da se nakon e-savjetovanja, a prije objave u Narodnim
novinama, javnost izvijesti o provedenoj raspravi odnosno o svim uvaženim i
odbijenim prijedlozima zainteresirane javnosti. Primjedbe koje je tijekom javne
rasprave iznijela struka putem liječničkih stručnih društava, udruga liječnika,
liječničkog sindikata i liječničke strukovne komore u potpunosti su ignorirane
te je sadržaj pravilnika de facto isključivo izraz političke volje vladajuće
političke opcije. S obzirom da se Pravilnik ne odnosi na liječnike koji
specijaliziraju obiteljsku medicinu, najnovija verzija Pravilnika ustraje u
diskriminaciji među liječnicima, što smatramo krajnje nepravednim i
neprihvatljivim.
Izmjene
i dopuna Pravilnika koje potpisuje ministar Kujundžić, osim stvarnih troškova
specijalizacije, specijalizantima nameću i dodatnu višestruko veću naknadu koja
predstavlja paušalno, neobjektivno određen, proizvoljan iznos podložan
promjenama. Ovakvo rješenje nepoznato je u uređenim državama Europske unije.
Nova varijanta Pravilnika u slučaju promjene poslodavca unutar javnog zdravstvenog
sustava zdravstvenim ustanovama, uvodi obvezu podmirivanja stvarnih troškova
specijalističkog usavršavanja i novodefinirane naknade matičnim ustanovama za
koje je specijalizant započeo ili obavio specijalizaciju. Međutim, cijenimo da
će se, zbog složene procedure i interinstitucionalno nepomirljivih interesa,
ovakvo rješenje u praksi vrlo teško i iznimno rijetko provoditi. Pravilnik ministra Kujundžića otvara brojne pravne nejasnoće i doprinosi osjećaju pravne
nesigurnosti mladih liječnika. Stvaraju se različite kategorije specijalizanata
s bitno različitim ugovorima o specijalizaciji, javlja se nejasnoća kojeg bi se
pravilnika ravnatelji trebali pridržavati. Postavljaju se pitanja: imaju li
ravnatelji obvezu ponuditi postojećim specijalizantima novi dodatak ugovoru,
kakva je pravna situacija glede natječaja koji su provedeni za vrijeme važenja pravilnika donešenog za vrijeme bivšeg ministra Nakića, hoće li se morati poništiti i ponoviti već
provedeni natječaji, što će to značiti za one koji su primljeni ako se na novim
natječajima prijave kandidati s boljim uvjetima...
Napominjemo
da je specijalističko usavršavanje doktora medicine, kao i ostalih zdravstvenih
djelatnika, od iznimnog značaja za stabilnost, održivost i kvalitetu hrvatskog
zdravstvenog sustava te da ono ima izravan utjecaj na kvalitetu pružanja
zdravstvene skrbi, odnosno na zdravlje svih naših građana. Imajući u vidu
rastući trend odlaska mladih i vrlo mladih hrvatskih liječnika u inozemstvo,
izražavamo bojazan da će novi Pravilnik zbog novonametnutih obveza biti dodatni
motiv mladim liječnicima za napuštanje hrvatskog zdravstvenog sustava što bi
moglo dovesti do narušavanja dostupnosti i kvalitete pružanja zdravstvene
skrbi. Hrvatska liječnička komora drži da bi Ministarstvo zdravstva umjesto
nedovoljno promišljenog i nesveobuhvatnog pristupa rješavanju problema, trebalo
težiti cjelovitom rješavanju izazova koje donosi sustav specijalističkog
usavršavanja doktora medicine. U tom pogledu zagovaramo donošenje zakona kao
sustavnog, cjelovitog i održivog rješenja koje će jasno definirati sve uzuse
specijalističkog usavršavanja za sve profile zdravstvenih djelatnika, ispraviti
sve dosadašnje nelogičnosti i nepravde temeljene na prethodnim varijantama i
podvarijantama ovog pravilnika te jednakomjerno obvezivati sve dionike u
sustavu na sudjelovanju u njegovoj ukupnoj održivosti. Hrvatska liječnička
komora spremna je u tom nastojanju biti konstruktivan partner Ministarstvu
zdravstva i Vladi Republike Hrvatske.